“Drie EU-landen zijn medeplichtig aan aanslag op Freedom Flotilla voor Gaza”

Doorboord boegdek van de Conscience. Foto: freedomflotilla.org

FacebooktwitterFacebooktwitter

Ann Wright is een voormalige Amerikaanse militair en voormalig diplomaat, nu een vredesactivist. Ze stond op het punt om aan boord te gaan van het schip Conscience van de Freedom Flotilla in Malta, toen het werd aangevallen door twee Israëlische drones in de nacht van 1 op 2 mei. Drie EU-landen, Malta, Italië en Griekenland zijn medeplichtig aan deze terroristische aanval.

“De Israëlische regering valt nu schepen aan in Europese wateren. Ze breiden hun terroristische aanvallen op het volk van Palestina uit. Nu vallen ze schepen aan in internationale wateren, wat de Europese landen tot nadenken zou moeten stemmen.  40 internationale deelnemers uit 22 landen stonden op het punt aan boord te gaan.”

“We zouden weer naar Gaza varen als teken van burgeractivisme om de genocide en de illegale zeeblokkade van Gaza te stoppen, wat we al sinds 2008 doen. We hebben meer dan 35 schepen bevaren. Slechts vijf daarvan waren ooit Gaza binnengekomen. Dat was in 2008.”

“Vanaf 2009 heeft het Israëlische leger op brute wijze alle schepen tegengehouden, waaronder in 2010, het tegenhouden van de Mavi Marmara en zes andere schepen, waarbij tien mensen aan boord van de Mavi Marmara omkwamen en meer dan 50 gewond raakten.”

“Dit was nu onze poging om tijdens de Israëlische genocide op Gaza, waar de VS volledig medeplichtig aan is, nog een boot te varen namens de burgers van de wereld die verontwaardigd zijn over het feit dat Israël deze genocide uitvoert met de medeplichtigheid van vele landen.”

Ons gesprek met Ann Wright (12:31, Nederlandstalige ondertitels):

“Niemand doet iets om ze te stoppen. Onze kleine missie was dus om dit burgeractivisme te laten zien. We probeerden het vertrouwelijk te houden, omdat we wisten dat de Israëli’s achter ons aan zouden komen. Maar ze hebben buitengewone inlichtingendiensten en de mogelijkheid om elektronische apparaten af te luisteren, iets waar Israël zo beroemd om is.”

“Ze wisten dus wanneer het schip uit Tunesië vertrok om ons op te pikken. Met de medeplichtigheid van waarschijnlijk 6 of 7 andere landen waaronder de Verenigde Staten, Griekenland, Malta, Italië, Palau en Israël. De middag voor de aanval haalden ze eerst de vlag weg van het schip.”

“De middag voor de aanval kregen we plotseling dit bericht dat de eilandstaat Palau in de Stille Oceaan zijn vlag had weggehaald, wat betekent dat het schip geen registratiebewijs meer heeft en zich niet meer zonder vlag in internationale wateren mag begeven volgens het internationaal recht.”

Zie hier de tijdlijn van het schip Conscience in de nacht van 1 op 2 mei

“Dat was onze eerste aanwijzing dat er iets mis was.  Onze scheepsagent om mensen van Malta naar internationale wateren over te brengen, belde ons om te zeggen dat we hele vreemde berichten kregen van de regering van Malta waarin ze ons vroegen wat we doen, mensen overbrengen naar een schip dat niet langer geregistreerd is.”

Het zeilschip Madleen vaart binnenkort naar Gaza. Foto: freedomflotilla.org (klik op de foto voor meer info)

“We ontvingen een hele lijst e-mails van verschillende ministers waaruit bleek dat de regering van Malta precies wist wat er aan de hand was. Ze wisten dat later op de avond een Hercules C-130 vliegtuig uit Israël rond Malta cirkelde gedurende vele uren, waarna explosieven naar ons schip werden gestuurd.”

“Onze bemanning hoorde wat zij dachten dat twee drones waren. Gelukkig raakte niemand ernstig gewond, maar de schade aan het schip is aanzienlijk. De regering van Malta heeft helemaal niet meegewerkt. Ze beweren dat wij niet meewerken, maar zij zijn degenen die niet meewerken om forensisch onderzoek te doen naar wat er precies is gebeurd.”

“Ze hebben een inspecteur gestuurd om te kijken of het schip zeewaardig is, en dat is het. Maar we kunnen geen kant op omdat het geen vlag heeft. We hebben de regering van Malta gevraagd om het schip te vlaggen, zoals ze dat ook met andere schepen hebben gedaan, waaronder twee schepen die koopwaar en militaire vracht naar Israël vervoeren.”

“De regering van Malta is hier dus tot over haar oren in verwikkeld, maar ze blijft het maar op ons afschuiven en zegt dat wij fout zitten, terwijl zij fout zitten met hun medeplichtigheid aan de genocide op Gaza.”

Je noemde Griekenland en Italië. Kan je daar dieper op ingaan?

“We weten het niet precies, maar er zijn sporen via e-mails dat de Griekse regering contact heeft gehad met vrijwel alle regeringen in het Middellandse Zeegebied om hen te vertellen dat ze het schip niet in hun wateren moeten laten komen.”

“We weten dat Griekenland al sinds 2011 op de loonlijst van Israël staat, toen Israël Griekenland een enorme som geld betaalde om tien schepen tegen te houden die vanuit Griekse wateren de Israëlische blokkade van Gaza gingen uitdagen. Dus we weten dat ze er medeplichtig aan zijn. We kennen niet alle details, maar we proberen ze allemaal te krijgen. De vingerafdrukken van Israël staan overal.”

Er was ook een poging van het Freedom Flotilla om in 2024 vanuit Istanbul aan boord te gaan. Wat ging daar mis?

“Een jaar geleden waren er meer dan 150 deelnemers uit vele landen naar Istanbul gekomen. Drie schepen zouden naar Gaza varen, een groot vrachtschip met meer dan 5000 ton lading, de grote passagiersveerboot Akdeniz en het kleinere schip Conscience dat 150 mensen kon vervoeren.

“De nacht voordat we aan boord zouden gaan, zei de Turkse regering plotseling dat de schepen de Turkse wateren niet mochten verlaten en ze werden maandenlang vastgehouden. Uiteindelijk mocht het vrachtschip vertrekken en ging het naar El Arish in Egypte, waar het 5000 ton humanitaire hulp in vrachtwagens loste.”

Trailer van de film ‘The Truth: Lost at Sea’ (2018) over de kaping van de Mavi Marmara op 31 mei 2010 (2:10):

“Bijna 2000 vrachtwagens stonden in de rij om Gaza binnen te gaan, maar de Israëlische regering liet ze drie maanden lang niet binnen. De bevolking van Gaza werd uitgehongerd. Een ander schip werd later ook gebruikt voor vracht. Het passagiersschip Conscience werd pas drie maanden geleden vrijgelaten en voer toen naar Tunesië.”

“Het was op komst om ons op te halen om de burgers verontwaardiging van de wereld te brengen over wat er aan de hand is met de genocide in Gaza.”

Ik ken jou en de vastberadenheid van de mensen die actief zijn in de Freedom Flotilla. Wat zijn de plannen voor de toekomst, voor zover jullie dat in het openbaar kunnen vertellen?

“We zijn van plan om met meer schepen te varen. We zijn niet van plan om het feit dat Israël een van onze schepen heeft gebombardeerd, het feit dat ze 15 jaar geleden tien mensen hebben gedood en verwond, door de vingers te zien.”

“Wat dit laat zien is dat Israël bereid is om met buitenlanders te doen wat het al tientallen jaren met Palestijnen doet. Het laat zien dat het een gewelddadige terroristische staat is. We kunnen zien hoe brutaal ze zijn en hoe medeplichtig onze landen zijn door ze niet tegen te houden.”

“Het is verschrikkelijk dat de VS wapens naar Israël blijft sturen om meer Palestijnen te doden. De Duitse regering doet het. De Britse regering niet zozeer. Maar landen maken willens en wetens deel uit van deze genocide. En als Amerikaans burger voel ik het als mijn rol om mijn eigen regering uit te dagen in haar medeplichtigheid.”

Jouw boodschap voor ons Europeanen is dat er drie EU landen betrokken zijn bij deze afschuwelijke aanval. Je kunt je alleen maar voorstellen wat de wereld of de media zouden hebben gezegd als een schip was gebombardeerd door China of Rusland. Dankzij mensen als jullie gaat de strijd door.  Heb je nog een laatste boodschap voor onze kijkers in België en Europa?

“Op 22 juni houden we een No to NATO War Summit. Aangezien de NAVO zich daar in België bevindt, moedigen we alle Belgen aan om naar No to NATO War Summit in Den Haag te komen.. Er is daarna ook een vredesconferentie in Brussel op 23 juni. We moedigen mensen in Brussel en heel België aan om deze evenementen bij te wonen.”

Poster: ipb.org

 

Artikel oorspronkelijk verschenen in DeWereldMorgen.be.