NMBS brengt economie jaarlijks minstens 14,6 miljard op

Het station van Gouvy op de lijn Luik-Luxemburg

Het station van Gouvy op de lijn Luik-Luxemburg (foto:Lode Vanoost)

FacebooktwitterFacebooktwitter

Volgens de werkgeversorganisatie VBO heeft de voorbije staking van het NMBS-personeel 40 miljoen euro per dag gekost aan de economie. Een logische extrapolatie betekent dat diezelfde NMBS op elke niet stakende dag minstens evenveel opbrengt.

Het VBO maakte een theoretische berekening van de economische schade van volgende fenomenen tijdens de stakingen van 6 en 7 januari 2016:

  • toegenomen verkeersdrukte met 12 procent en verlenging van files met 50 procent: 16 miljoen euro schade aan de economie;
  • meer opgehouden vrachtvervoer in de files: 2 miljoen euro;
  • personen die niet kunnen telewerken en niet op hun werk geraken: 14 miljoen euro;
  • vertragingen voor wie wel op het werk is geraakt: 2 miljoen euro;
  • winstderving door productievermindering: 4 à 8 miljoen euro.

Zoals het VBO zelf bevestigt, was de staking niet volledig. De juiste cijfers ontbreken nog, maar schattingen gaan uit van 5 procent rijdende treinen in Wallonië en 60-80 procent in Vlaanderen.

Op basis van minimalistische schattingen kan men omrekenen dat de impact van deze gedeeltelijke staking tegenover een hypothetische volledige staking van de NMBS iets meer dan 1 op 3 is. Met andere woorden, een eventuele economische schade van een volledige staking zou ongeveer 120 miljoen euro per dag bedragen.

Uitgaand van het door het VBO berekende minimalistische bedrag kan men dus stellen dat de NMBS op een gewone dag zonder stakingen dus minstens hetzelfde bedrag opbrengt, omdat de trein dagelijks volgende zaken mogelijk maakt:

  • afgenomen verkeersdrukte en minder files;
  • vlotter vrachtvervoer;
  • mensen geraken op hun werk;
  • winstverhoging door productieverhoging.

Dit betekent dat een performante NMBS een positieve invloed heeft op de economie van minstens 365 x 40 = 14,6 miljard euro. Het is waarschijnlijk veel meer, want zoals gezegd, de staking was niet volledig.

Het enige echte antwoord kan alleen komen van een ernstige studie van de economische impact van alle vormen van openbaar vervoer samen.  Daaruit kan dan ook afgeleid worden hoeveel elke bijkomende investering in openbaar vervoer zou opbrengen voor diezelfde economie. De regering en het VBO zien echter geen brood in dergelijke studies.

Een logische gevolgtrekking: meer investeren in de NMBS is goed voor de economie. Waarom trekt deze regering samen met werkgeversorganisatie VBO niet deze voor de hand liggende conclusie?

Het antwoord is complex, maar de kern van het antwoord ligt in de aard van de economie die wordt nagestreefd. Gaat het over ‘economie’ in het algemeen belang van iedere burger of over ‘economie’ van kortetermijnwinsten voor een steeds kleiner wordende groep in de samenleving?

Bron Knack/Trends VBO: ‘Spoorstaking kost Belgische economie 40 miljoen euro per dag’

Artikel oorspronkelijk verschenen in DeWereldMorgen.be.

Lees meer

Vakbondsactie ABVV en ACV aan VBO: “Stop de discri... Werknemers uit sectoren die geen deel uitmaken van bestaande paritaire comités (de organen voor sociale onderhandelingen tussen werknemers en werkgeve...
Staking ACOD-Spoor is protest tegen dagelijkse gij... Op 10 oktober roept ACOD-Spoor, de spoorvakbond van het ABVV op tot een staking. Eerste minister Michel meent dat daarmee de reizigers worden gegijzel...
Spoorstakingen ‘hinderlijk’? Ze zijn i... Op 5 oktober 2017 heeft de rechtbank de eis van NMBS/Infrabel tegen Michel Abdissi, nationaal voorzitter van ACOD Spoor, afgewezen. Het eenzijdig verz...
“Spontane acties bij NMBS wijzen op zeer diepe mal... Een eenzijdige vermindering van de compensatiedagen voor ploegenarbeid door de NMBS-directie, zonder enig sociaal overleg, is de aanleiding voor spont...
Vergeten berekening staking NMBS: “Schade economie... NMBS-baas Jo Cornu heeft op 16 juli 2014 het verlies berekend dat de staking van 30 juni veroorzaakt heeft: 1,3 miljoen euro. Voor de berekening van h...