170 economen steunen Bernie Sanders’ financiële hervormingen

Bernie Sanders tijdens een toespraak op 5 januari 2016: Wall Street Reform and Financial Policy

Bernie Sanders tijdens een toespraak op 5 januari 2016: Wall Street Reform and Financial Policy

FacebooktwitterFacebooktwitter

170 Amerikaanse economen hebben zich achter de plannen geschaard van Bernie Sanders om de Amerikaanse financiële sector van Wall Street grondig te hervormen. Het voorstel van Hillary Clinton wijzen ze volledig af, omdat het geen enkele structurele verandering biedt.

Bernie Sanders wil de financiële sector (‘Wall Street’1) hervormen door een wet goed te keuren die sterk gelijkt op de Glass-Steagall Act van 19332. Banken zullen daardoor verplicht opgesplitst worden in kleinere instellingen, waardoor de overmacht van grote financiële conglomeraten aan banden zal worden gelegd. Er komt onder zijn regering ook terug een strikte scheiding tussen investeringsbanken en spaarbanken.

Sanders wil daarnaast de kostprijs voor het afhalen van geld uit een bankautomaat verlagen tot 2 dollar per afname. Nu kost elke afname aan een automaat tussen 4 en 5 dollar, wat vooral afnemers van kleine bedragen, dus gewone mensen, proportioneel zwaar kost.

Intrestvoeten van hypotheekleningen voor een eerste woning wil hij eveneens aan banden leggen. Verder wil Sanders gerechtelijke onderzoeken naar de praktijken van CEO’s en andere bankbeheerders die tot de crisis van 2008 hebben geleid.

Verder wil Sanders een einde aan het systeem van microleningen voor zaken als de aankoop of herstel van huishoudapparaten en auto’s. Vooral armen die deze kosten niet direct kunnen betalen, moeten nu voor deze zaken kortetermijnleningen aangaan waarbij intrestvoeten van 300 procent en meer worden geëist. Ten slotte wil hij ook de Federal Reserve (de Amerikaanse centrale bank) grondig hervormen.

Bij het begin van de campagne werd Bernie Sanders zo goed als volledig genegeerd door de Amerikaanse media. Dat is nog niet echt veranderd, ook niet na zijn resultaten in de voorverkiezingen in Iowa en New Hampshire. Deze toespraak werd niet vermeld door de grote zenders ABC, CBS, NBC, CNN maar de hashtag #BreakEmUp (‘breek ze (de banken) open’) met zijn boodschap was een nationale hype op Twitter.

Bronnen:

Toespraak van Bernie Sanders op 5 januari 2016: Wall Street Reform and Financial Policy (volledige lijst van de 170 economen onder deze video) De inleiding van deze toespraak wordt gegeven door James Sanders (geen familie), lid van de Senaat van de staat New York. Sanders’ toespraak begint na 8’35”.

Enkele citaten uit deze toespraak:

“Tijdens de financiële crisis heeft de middenklasse Wall Street vrijgekocht. Nu is het de beurt aan Wall Street om de middenklasse te helpen… We leven vandaag in een land met een getrukeerde economie, een corrupt financieringssysteem voor de verkiezingen en een crimineel justitiesysteem, dat maar al te vaak geen recht levert… Niet één CEO van Wall Street werd vervolgd voor het veroorzaken van de bijne complete ineenstorting van onze volledige economie.”

 

  1. Robert Reich, University of California Berkeley
  2. Robert Hockett, Cornell University
  3. James K. Galbraith, University of Texas
  4. Dean Baker, Center for Economic and Policy Research
  5. Christine Desan, Harvard Law School
  6. Jeff Connaughton, Former Chief of Staff, Senator Ted Kaufman
  7. William Darity Jr., Duke University
  8. Eileen Appelbaum, Center for Economic and Policy Research
  9. Brad Miller, Former U.S. Congressman and Senior Fellow, Roosevelt Institute
  10. William K. Black, University of Missouri-Kansas City
  11. Lawrence Rufrano, Research, Federal Reserve Board, 2005-2015
  12. Darrick Hamilton, New School for Social Research
  13. Peter Eaton, University of Missouri-Kansas City
  14. Eric Hake, Catawba College
  15. Geoff Schneider, Bucknell University
  16. Dell Champlin, Oregon State University
  17. Antoine Godin, Kingston University, London, UK
  18. John P. Watkins, Westminster College
  19. Mayo C. Toruño, California State University, San Bernardino
  20. Charles K. Wilber, Fellow, Joan B. Kroc Institute for International Peace Studies, University of Notre Dame
  21. Fadhel Kaboub, Denison University
  22. Flavia Dantas, Cortland State University
  23. Mitchell Green, Binzgar Institute
  24. Bruce Collier, Education Management Information Systems
  25. Winston H. Griffith, Bucknell University
  26. Zdravka Todorova, Wright State University
  27. David Barkin, Universidad Autonoma Metropolitana-Xochimilco
  28. Rick Wicks, Göteborg, Sverige (Sweden) & Anchorage, Alaska
  29. Philip Arestis, University of Cambridge
  30. Amitava Krishna Dutt, University of Notre Dame
  31. John F. Henry, Levy Economics Institute
  32. James G. Devine, Loyola Marymount University
  33. John Davis, Marquette University
  34. Gary Mongiovi, St. John’s University
  35. Eric Tymoigne, Lewis & Clark College
  36. Trevor Roycroft, Ohio University
  37. James Sturgeon, University of Missouri-Kansas City
  38. Spencer J. Pack, Connecticut College
  39. Thomas Kemp, University of Wisconsin – Eau Claire
  40. Ronnie Phillips, Colorado State University
  41. John Dennis Chasse, SUNY at Brockport
  42. Pavlina R. Tcherneva, Bard College
  43. Silvio Guaita, Institution, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)
  44. Glen Atkinson, University of Nevada, Reno
  45. William Van Lear, Belmont Abbey College
  46. James M. Cypher, Universidad Autónoma de Zacatecas
  47. Philip Pilkington, Political Economy Research Group, Kingston University
  48. Eric Hoyt, PhD candidate, UMass-Amherst
  49. Jon D. Wisman, American University
  50. James K. Boyce, University of Massachusetts Amherst
  51. Hendrik Van den Berg, Professor Emeritus, Universities of Nebraska
  52. Thomas E. Lambert, Northern Kentucky University
  53. Michael Nuwer, SUNY Potsdam
  54. Nikka Lemons, The University of Texas-Arlington
  55. Scott T. Fullwiler, Wartburg College
  56. Charles M A. Clark, St. John’s University
  57. John T. Harvey, Texas Christian University
  58. Daphne Greenwood, University of Colorado-Colorado Springs
  59. Gerald Epstein, University of Massachusetts Amherst
  60. Mohammad Moeini-Feizabadi, PhD candidate, University of Massachusetts
  61. Rebecca Todd Peters, Elon University
  62. Andres F. Cantillo, University of Missouri-Kansas City
  63. Michael Meeropol, Professor Emeritus of Economics, Western New England University
  64. Robert H. Scott III, Monmouth University
  65. Timothy A Wunder, Department of Economics University of TexasArlington
  66. Mariano Torras, Adelphi University
  67. Gennaro Zezza, Levy Economics Institute
  68. Wolfram Elsner, University of Bremen
  69. Larry Allen, Lamar University
  70. John Miller, Wheaton College
  71. Chris Tilly, UCLA
  72. Sean Flaherty, Franklin and Marshall College
  73. Clifford Poirot, Shawnee State University
  74. Anita Dancs, Western New England University
  75. Calvin Mudzingiri, University of the Free State
  76. Roger Even Bove, West Chester University
  77. Andrea Armeni, Transform Finance
  78. Anwar Shaikh, New School for Social Research
  79. Steven Pressman, Colorado State University
  80. Frank Pasquale, University of Maryland, Carey School of Law
  81. John Weeks, SOAS, University of London
  82. Matías Vernengo, Bucknell University
  83. Thomas Masterson, Levy Economics Institute
  84. Antonio Callari, Franklin and Marshall College
  85. Avraham Baranes, Rollins College
  86. Janet Spitz, the College of Saint Rose
  87. Nancy Folbre, University of Massachusetts Amherst
  88. Jennifer Taub, Vermont Law School
  89. Irene van Staveren, Erasmus University
  90. Yavuz Yaşar, University of Denver
  91. Scott McConnell, Eastern Oregon University
  92. Don Goldstein, Allegheny College
  93. J. Pérez Oya, Retired UN secretariat (Spain)
  94. Elaine McCrate, University of Vermont
  95. Thomas E. Weisskopf, University of Michigan
  96. Jeffrey Zink, Morningside College
  97. Scott Jeffrey, Monmouth University
  98. Lourdes Benería, Cornell University
  99. Frank Thompson, University of Michigan
  100. Baban Hasnat, The College at Brockport, State University of New York
  101. Ilene Grabel, University of Denver
  102. Tara Natarajan, Saint Michael’s College
  103. Leanne Ussher, Queens College, City University of New York
  104. Kathleen McAfee, San Francisco State University
  105. Victoria Chick, University College London
  106. Steve Keen, Kingston University
  107. Heidi Mandanis Schooner, The Catholic University of America
  108. Louis-Philippe Rochon, Laurentian University
  109. Jamee K. Moudud, Professor of Economics, Sarah Lawrence College
  110. Timothy A. Canova, Shepard Broad College of Law, Nova Southeastern University
  111. Karol Gil Vasquez, Nichols College
  112. Mark Haggerty, University of Maine
  113. Luis Brunstein University of California, Riverside
  114. Cathleen Whiting, Willamette University
  115. William Waller, Hobart and William Smith Colleges
  116. Kade Finnoff, University of Massachuettes-Boston
  117. Maarten de Kadt, Independent Economist
  118. Timothy Koechlin, Vassar College
  119. Ceren Soylu, University of Massachusetts-Amherst
  120. Dorene Isenberg, University of Redlands
  121. Barbara Hopkins, Wright State University
  122. Matthew Rice, University of Missouri-Kansas City
  123. David Gold, The New School for Social Research
  124. Cyrus Bina, University of Minnesota
  125. Mark Paul, University of Massachusetts-Amherst
  126. Xuan Pham, Rockhurst University
  127. Erik Dean, Portland Community College
  128. Arthur E. Wilmarth, Jr., George Washington University Law School
  129. Rohan Grey, President, Modern Money Network
  130. Tamar Diana Wilson, University of Missouri—St. Louis
  131. Radhika Balakrishanan, Rutgers University
  132. Alla Semenova, SUNY Potsdam
  133. Yeva Nersisyan, Franklin and Marshall College
  134. Linwood Tauheed, University of Missouri-Kansas City
  135. Michael Perelman, California State University, Chico
  136. Janet T. Knoedler, Bucknell University
  137. David Laibman, Brooklyn College and Graduate School, City University of New York
  138. Ann Pettifor, Director, Policy Research in Macroeconomics, London
  139. Steve Schifferes, City University London
  140. Al Campbell, University of Utah
  141. Faith Stevelman, New York Law School
  142. Kathleen C. Engel, Suffolk University Law School
  143. Jack Wendland, University of Missouri-Kansas City
  144. Ruxandra Pavelchievici, University of Nice Sophia Antipolis
  145. Zoe Sherman, Merrimack College
  146. Donald St. Clair, CFP, Financial Planning Assoc. of Northern California
  147. Carolyn McClanahan, CFP, Life Planning Partners, Inc.
  148. Thomas Ferguson, Senior Fellow, Roosevelt Institute
  149. Saule T. Omarova, Cornell University
  150. Josh Ryan-Collins, City University, London
  151. June Zaccone, Hofstra University
  152. Alex Binder, Franklin & Marshall College
  153. Albena Azmanova, University of Kent, Brussels School of International Studies
  154. Hans G. Ehrbar, University of Utah
  155. Devin T. Rafferty, St. Peter’s University
  156. Reynold F. Nesiba, Augustana University
  157. David Zalewski, Providence College
  158. Claudia Chaufan, University of California-San Francisco
  159. L. Randall Wray, Levy Economics Institute and Bard College
  160. Richard B. Wagner, JD, CFP, WorthLiving LLC
  161. Joseph Persky, University of Illinois-Chicago
  162. Julie Matthaei, Wellesley College
  163. Peter Spiegler, University of Massachuetts-Amherst
  164. James Ronald Stanfield, Colorado State University
  165. William D. Pitney, CFP, Director of Advocacy, FPA of Silicon Valley
  166. Ora R. Citron, CFP, Oak Tree Wealth Management
  167. Susan Webber, Former Associate at Goldman, Sachs & Co.
  168. Richard D. Wolff, Democracy at Work and New School for Social Research
  169. Mu-JeongKho, University College London
  170. Kevin Furey, Chemeketa Community College

1  Wall Street is de straat in de wijk Manhattan in New York City, waar heel wat hoofdzetels van grote Amerikaanse banken gevestigd zijn.

2   Democratisch senator Carter Glass en Democratisch volksvertegenwoordiger Henry B. Steagall dienden in 1933 kort na de eerste verkiezing van Democratisch president Franklin Roosevelt een wet in die een federale verzekering invoerde voor de bescherming van rekeninghouders, speculatie aan strenge regels onderwierp en een strikte scheiding invoerde tussen investeringsbanken en spaarbanken. In 1999 schafte president Bill Clinton de wet af en maakte zo de speculatieboom en de crash van 2008 mogelijk.

Artikel oorspronkelijk verschenen in DeWereldMorgen.be.