Brussels Airlines respecteert EU-regels over bezet Palestina

Een rek met verschillende soorten halva in de Mahane Yehuda markt in Jeruzalem

Een rek met verschillende soorten halva in de Mahane Yehuda markt in Jeruzalem (WikiMedia Commons)

FacebooktwitterFacebooktwitter

De regering van Israël wil Brussels Airlines de toegang tot Tel Aviv ontzeggen. De maatschappij heeft een dessert van zijn boordmenu gehaald, nadat passagiers er op wezen dat de producent een koloniaal bedrijf in bezet Palestina is.

Op een vlucht Tel Aviv-Brussel merkte een passagier op dat SN Brussels Airlines als dessert halva aanbood van het merk Achva.

Halva is en typisch mediterraans zoet gebakje op basis van bloem, boter en suiker of sesampasta en noten- of zonnebloemenboter. Het wordt in allerlei varianten met verschillende ingrediënten bereid in zowat alle landen rond de Middellandse Zee en het Midden-Oosten.

achva

De halva van het merk Achva wordt geproduceerd in de industriële zone Barkan dicht bij de koloniale nederzettingen van Ariel op de bezette Westelijke Jordaanoever, op ongeveer 45 kilometer ten oosten van Tel Aviv.

Na de klacht van de passagiers heeft SN Brussels Airlines onmiddellijk beslist halva van het merk Achva van het menu aan boord te halen. In een persmededeling verduidelijkt het bedrijf dat ze dat doet ‘omdat dit niet het product is dat ze besteld hadden’.

Volgens woordvoerder Kim Daenen van Brussels Airlines kan dit niet worden geïnterpreteerd als een steun aan de BDS-boycot-campagne. Brussels Airlines had halva bij een Israëlische leverancier aangekocht, die niet het merk leverde dat de maatschappij had besteld.

De Israelische minister van toerisme Yariv Levin van de conservatieve partij Likud pleit er nu voor om de licentie van Brussels Airlines om in Tel Aviv te landen in te trekken. Brussels-Airlines, de opvolger van het in 2001 failliet gegane Sabena, vliegt sinds 2003 naar Israël en landt 11 maal per week in Tel Aviv. De bestemming Tel Aviv is een van de snelst aangroeiende lijnen van Brussels Airlines, aldus nog woordvoerder Daenen. Sinds 2015 is het aantal passagiers op de lijn met 40 procent toegenomen.

Door producten uit de koloniale nederzettingen in bezet Palestina te weigeren doet Brussels Airlines slechts wat EU-richtlijnen op dat vlak voorschrijven. De EU heeft recent ook beslist dat producten uit de nederzettingen niet in de EU mogen worden verkocht onder het label ‘Made in Israel’.

Ook al is de beslissing van Brussels Airlines volledig in regel met bestaande EU-regelgeving, toch betekent dit een belangrijke symbolische breuk met het verleden. Ooit was de Belgische openbare luchtvaartmaatschappij Sabena – de voorganger van SN Brussels Airlines – zeer volgzaam tegenover Israël.

Artikel oorspronkelijk verschenen in DeWereldMorgen.be.