Brussels Airlines zwicht onder Israëlische lobby

De Airbus A320 wordt op middellange afstanden ingezet zoals de lijn Brussel-Tel Aviv

De Airbus A320 wordt op middellange afstanden ingezet zoals de lijn Brussel-Tel Aviv (press.brusselsairlines.com)

FacebooktwitterFacebooktwitter

Brussels Airlines zal dan toch producten uit de bezette Palestijnse gebieden blijven aanbieden op zijn vluchten naar Israël. De Israëlische pers wijt deze ommekeer aan succesvolle lobbying door de Israëlische ambassade in Brussel.

Nadat de woordvoerder van Brussels Airlines eerder had gesteld dat het dessert halva van een bedrijf uit de bezette gebeiden “per vergissing” aan boord van de vluchten van en naar Israel was aangeboden, verandert de maatschappij enkele dagen later van standpunt. In een brief aan de Israëlische ambassadeur in België noemt Brussels Airlines het bedrijf Achva een van zijn “vertrouwde leveranciers”:

“Het is duidelijk dat Achva een van onze vertrouwde leveranciers is en zonder onderscheid wat betreft de oorsprong van het product en daarom zullen wij er mee doorgaan Achva’s producten aan te bieden aan boord van onze vluchten, vooral gezien de positieve rol die het (bedrijf) speelt in de gemeenschap.” (zinsbouw zoals in oorspronkelijke tekst).

“Wij blijven Israëlische producten aanbieden aan boord van onze vluchten”, aldus nog de woordvoerder. Op de vraag van DeWereldMorgen.be of Brussels Airlines erkent dat de producten van het bedrijf Achva wel degelijk producten uit de bezette gebieden zijn en geen ‘Israëlische’ producten, antwoordt zij bevestigend met als motivatie: “Wij moeten als bedrijf politiek neutraal blijven.”

‘Politieke neutraliteit’

Zij spreekt echter de berichtgeving in de Israëlische pers tegen dat het betrokken product (halva) van het bedrijf Achva terug deel uitmaakt van de maaltijden aan boord. De Israëlische pers stelt daarentegen dat het product wel degelijk terug wordt aangeboden. In een persmededeling wijdt het Israëlische ministerie van buitenlandse zaken deze volledige ommezwaai aan “het snelle werk van het ministerie, onder leiding van directeur Dore Gold van de dienst public relations en van onze ambassades in Brussel en Berlijn.”

Brussels Airlines beschouwt het verkopen van producten uit de bezette gebieden dus als een ‘politiek neutrale houding’. In dit geval betuigt Brussels Airlines op deze manier zijn steun