De hoorzitting over de klacht van middenveldorganisaties en vakbonden tegen de NMBS vond vandaag, dinsdag 2 september, plaats bij de Raad van State in Brussel. De klacht richt zich tegen de geplande aankoop door NMBS van 600 nieuwe treinstellen bij het Spaanse CAF, een bedrijf medeplichtig aan de bezetting van Palestijnse gebieden.
Voordat de zitting vanmorgen om 9u30 begon, namen woordvoerders van Vrede vzw, Intal, 11.11.11 en Al Haq Europe het woord voor de ingang van de Raad van State in Brussel. Bij de samenkomst waren ook sterke delegaties aanwezig van ACV Metea en ABVV Metaal uit Brugge. Zij vertegenwoordigen de werknemers van het treinbedrijf Alstom dat in Brugge een vestiging heeft, en dat tot nu toe samen met Siemens treinen aan NMBS leverde.
Zij lichtten ter plaatse hun argumenten toe voor het belang van de aanklacht tegen de beslissing van de NMBS om 600 nieuwe treinstellen te kopen bij het Spaanse bedrijf CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). Dit bedrijf investeert namelijk in een tramlijn die West-Jeruzalem verbindt met illegale koloniale nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever.
Vannacht hebben de Vlaamse en federale regeringen juist beslist alle import van goederen uit koloniale nederzettingen in bezet gebied te verbieden. Maar Ludo De Brabander van Vrede vzw kaart bij aanvang van de zitting aan dat ook deze nieuwe beslissing nog onvoldoende is.
“Dit is een eerste zeer bescheiden stap in de goede richting. Maar dit moet uitgebreid worden naar een verbod op handel drijven met ondernemingen die actief zijn in de bezette gebieden. Wij eisen dat de Raad van State de NMBS verbiedt om deze deal af te sluiten met een bedrijf dat het internationaal recht schendt. Dat eisen we trouwens van alle bedrijven die willen deelnemen aan openbare aanbestedingen.”
Christoph Flokman (ACV Metea) en Pascal Van Hove (ABVV-Metaal) waren ook aanwezig bij de samenkomst voor het gebouw van de Raad van State met een sterke delegatie van de werknemers van Alstom-Brugge.
Pascal: “Wij zijn hier om de tewerkstelling van onze mensen te verdedigen. Het is onbegrijpelijk dat 3,4 miljard belastinggeld naar een buitenlands bedrijf gaat, terwijl wij in Brugge perfect deze treinen kunnen maken. Dit gaat over 700 banen in Brugge en 1.200 in Charleroi”.
Christoph: “We zijn hier aanwezig in een gemeenschappelijk front. Het gaat trouwens niet alleen over de tewerkstelling bij Alstom in Brugge en Charleroi, maar ook over alle banen bij de toeleveringsbedrijven die materiaal leveren aan ons bedrijf.”
CAF betrokken bij oorlogsmisdaden
Willem Staes van 11.11.11 herinnert er aan dat het Spaanse bedrijf CAF reeds meerdere jaren wordt vernoemd in rapporten van de VN en andere internationale organisaties.
“11.11.11 volgt al jaren zaken op van bedrijven en financiële instellingen die actief zijn in de bezette gebieden. Wij doen dat in samenwerking met Belgische en buitenlandse organisaties in de coalitie Don’t Buy Into Occupation.”
“Het bedrijf CAF wordt daarin jaar na jaar aangeklaagd. Dit is een van de meest problematische bedrijven, dat tot over zijn oren betrokken is bij oorlogsmisdaden. We wijzen het bedrijf hier al jaren op.”
Ook Francesca Albanese, VN-Speciaal Rapporteur voor de Mensenrechten in de Bezette Gebieden, vermeldt het bedrijf CAF in haar recente rapport van 16 juli 2025, From economy of occupation to economy of genocide, als een van de bedrijven die economisch handel drijven in de bezette gebieden.
Het vonnis van de Raad van State wordt verwacht binnen twee weken.
Lees ook:
– Middenveld eist intrekking bestelling NMBS-treinstellen wegens schending internationaal recht

