Grootste Britse treinstaking in 30 jaar

Stakingspost aan Victoria Station, Londen. Foto: RMT

FacebooktwitterFacebooktwitter

Dinsdag 22 juni hield het personeel van de geprivatiseerde treinmaatschappijen een algemene staking, die massaal werd opgevolgd. Het werd de grootste treinstaking in 30 jaar. De vakbond RMT roept op tot nog stakingsdagen op 23 en 25 juni. Zij eisen investeringen in het spoor en betere lonen, die al jaren niet meer zijn aangepast aan de levensduurte.

De oproep van de National Union of Rail, Maritime and Transport Workers (RMT) werd massaal opgevolgd. Het eisenpakket van de stakers is tweevoudig. Eerst en vooral eisen ze nieuwe investeringen in het spoor, zowel qua infrastructuur, treinen als personeel.

Sinds de geleidelijke en bijna volledige privatisering van British Rail van 1994 tot 1997 hebben de nieuwe privé-lijnmaatschappijen nauwelijks geïnvesteerd in het onderhoud van de bestaande infrastructuur. Splinternieuwe treinen op de grote Intercity-lijnen kunnen niet verhullen dat op de regionale en lokale lijnen (voor zover ze niet werden afgeschaft) nog steeds aftandse locomotieven en wagons van de jaren 1950 rijden.

Op die kleinere lijnen werd bijvoorbeeld nog steeds niet geïnvesteerd in nieuwe br